Ara
  • Merve GENÇ

Scottish Fold Kedilerde OCD hastalığı ve Tedavisi

Scottish Fold ırkı kediler genellikle gri tonlarda renkleri, çok tatlı yüzleri, sakin ve cana yakın tavırları ile hayvanseverler tarafından en çok sevilen kedi ırkları arasında yer almaktadır. İlk olarak İskoçya’da tespit edilen ve kayıt altına alınan Scottish Fold’lar günümüzde milyonlarca hayvanseverin can dostu olmaya devam ediyor.

Genetik rahatsızlığı bulunan bir kedinin doğal yolla dünyaya gelmesi sonucu ortaya çıktığı düşünülen Scottish Fold ırkı kediler, kendini dünya çapında milyonlarca insanın sevgilisi haline getiren güzellikleri, dost canlısı ve sakin huylu tavırlarının yanı sıra bazı genetik problemleri taşıyabilir.

OCD (OSTEOCHONDRODYSPLASIA) NEDİR?

OCD (Osteochondrodysplasia), günümüzde evde bakılan kedi cinsleri arasında en çok tercih edilen Scottish Fold cinsi kedilerin karşı karşıya kaldığı kalıtsal bir hastalıktır. Irkın gen yapılarındaki mutasyon sonucu oluşan OCD, genetik yolla nesilden nesile aktarılan bir hastalıktır.

Sahiplerince olumsuz bir özellik olarak algılanmasa ve onlara oldukça sevimli bir görünüş katsa da kırık kurak da denilen kıvrık kulak yapısı da yine genlerindeki mutasyon sonucu fenotipe yansıyan bir özelliktir.

OCD BELİRTİLERİ NELERDİR?

OCD genellikle hasta sahipleri tarafından 7. ay ve sonrasında fark edilmektedir. Hasta sahipleri genel olarak kambur durma, kuyruk omurlarının birbirleriyle kaynaşması sonucu kalın, kısa ve bükülemeyen kuyruk yapısı ve kuyruğa dokunulduğunda ağrı belirtisi, hareketsizlik, tutuk yürüyüş, arka ekstremitelerde şişlik ve anormal ilerleyici parmak, ayak yapısı ve bunlara eşlik eden kemik ağrıları gibi şikâyetlerle Veteriner Hekime başvurur.

Radyolojik görüntülemelerde özellikle alt ekstremitelerde düzensiz, hatları belirgin olmayan, düz yapısını kaybetmiş kemikler (karnabahar görüntüsü) anormal kemik büyümeleri ile teşhis edilir.

Hastalık kimi durumda kedi sahipleri tarafından fark edilemese de Veteriner Hekim muayenesinde net bir şekilde teşhis edilebilir.

OCD NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Genetik bir hastalık olması sebebiyle hastanın ağrılarını gidermeye ve şikayetleri hafifletmeye yönelik palyatif tedaviyle hastaya yaklaşılır.

Bununla beraber yine ağrı kesiciler ve kemik yapısını destlekleyici takviyeler tedavi protokollerinde kullanılmalıdır.

Yine düzeni bozan kemik yapıları cerrahi operasyonlarla uzaklaştırılması da başka bir alternatif olarak uygulanmaktadır. Operasyon sonrası lezyonlar nüks etme olasılığı unutulmamalıdır.

Scottish Fold sahipleri kedilerinin gelişimini ve belirtileri Veteriner hekimleri ile birlikte takip ederek verilecek destek tedavi sayesinde kedilerinin hayat kalitesinin yükseltilmesine ve ömürlerini daha rahat geçirmelerini sağlayabilir. Hastalığın operatif tedavisi de uzun süreli sonuç açısından seçenek olarak göz önünde bulundurulabilir.